Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten x


Het verhaal van Nick & Simon en hun weg naar succes had een jongensboek kunnen zijn, zo prachtig leest het. Een kerstviering in 4 vwo zorgt ervoor dat Nick Schilder en Simon Keizer voor het eerst samen zingen. Het is meteen duidelijk: dat smaakt naar meer. Gewapend met Engelstalige covers van onder meer Simon & Garfunkel krijgt het zangduo steeds meer bekendheid in en rond Volendam. Daarnaast weet Nick 11e te worden in het programma Idols en schrijft Simon nummers met en voor Jan Smit, waarbij hij live ook in diens achtergrondkoortje zingt. Als ‘vrienden van’ komen Nick & Simon regelmatig aan bod in de realitysoap Gewoon Jan Smit. Topmanager Jaap Buijs pikt de zangers op en brengt ze in contact met platenmaatschappij Artist & Company. In overleg wordt besloten dat de jongens als Nederlandstalig duo verder gaan en ze worden gekoppeld aan producers Gordon Groothedde en Edwin van Hoevelaak. Samen met Nick & Simon ontwikkelen zij een geheel eigen sound.

De eerste single Steeds Weer knalt in 2006 meteen de radioplaylists en hitlijsten in, net als de opvolger Verloren. Het debuutalbum Nick & Simon komt in mei van dat jaar op nummer 10 binnen in de Mega Album Top 100 en levert ze een originele Rembrandt Award op. Ook de andere singles van de cd, Vaarwel Verleden/De Soldaat en Herwinnen, scoren goed. Een nieuwe hitact is geboren!

Binnen een jaar zijn Nick & Simon al niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekwereld. In januari van 2007 ontvangen ze een Zilveren Harp, later dat jaar gevolgd door de allereerste TMF Borsato Award. Hun single Kijk Omhoog komt binnen op nummer 2 in de Single Top 100 en is hun grootste hit tot dan toe. Maar het kan nog beter: Pak Maar Mijn Hand komt zelfs binnen op nummer 1! Het is de titelsong van de film De Scheepsjongens Van Bontekoe, waarin de jongens zelf ook heel even te zien zijn.
Het tweede album Vandaag komt op nummer 1 binnen in de Album Top 100 en levert een tweede Rembrandt Award op. Het album krijgt op de dag van verschijnen al de gouden status en is inmiddels vier keer platina.
In 2007 zijn Nick & Simon te zien in maar liefst drie realitysoaps. Naast Gewoon Jan Smit krijgen ze hun eigen serie Nick & Simon bij de TROS op Nederland 1. Bovendien begint in dat jaar De Zomer Voorbij, het inmiddels jaarlijks terugkerende programma waarin de jongens met Volendamse vrienden Jan Smit, 3JS, Kees Tol en wisselende muzikale gasten op een zomerse bestemming lol én muziek maken.

Met Rosanne schieten Nick & Simon in 2008 voorgoed de onsterfelijkheid in. Het aanstekelijke nummer staat in totaal maar liefst 55 weken in de Single Top 100 en is in 2008 het meest gedraaide nummer in de Nederlandse horeca, goed voor een SENA Mediatools Award. In 2008 brengt het duo een eerste live-dvd uit, Altijd Dichtbij – Live In Concert, een registratie van de gelijknamige theatertour.

Het jaar erop slaat het hitduo meer records aan diggelen. Zo brengen ze in 2009 maar liefst vier nummer 1-hits uit: Vallende Sterren, De Dag Dat Alles Beter Is, Lippen Op De Mijne en Het Masker. Het is de eerste keer dat een artiest van Nederlandse bodem dat aantal binnen een jaar haalt. De singles komen van het derde album Luister, inmiddels tweemaal platina.
Een grote droom van Nick & Simon komt uit als ze in mei twee keer voor een uitverkocht Ahoy in Rotterdam staan, met de dvd Overal – Ahoy 2009 als resultaat.

Behalve in Nederland, begint het duo in 2010 ook in België hits te scoren. Het vierde album Fier komt uit, voorafgegaan door de single Een Nieuwe Dag, hun zevende nummer 1 in de Single Top 100. Voor Fier krijgen ze de 100%NL Award voor ‘Album van het Jaar’. Bovendien beginnen Nick & Simon aan een nieuw televisieavontuur: ze worden coaches in het programma The Voice Of Holland van John de Mol. De kijkcijfers breken alle records en hun populariteit neemt een vlucht als nooit tevoren. Tussen de bedrijven door strijken zij najaar 2011 ook nog een Edison Pop publieksprijs voor “Fier” op.

Televisie blijkt een goedzittend pak voor de mannen, die in 2011 gewapend met een camera naar de VS afreizen om daar langs New Orleans, Memphis en Nashville te trekken voor een muzikale ontdekkingsreis. Het resultaat is The American Dream, een nieuwe realitysoap. Later dat jaar begint het tweede seizoen van The Voice. Voor hun bijdrage aan de muziek in Nederland ontvangen Nick & Simon een Gouden Harp.
Een nieuwe, grote uitdaging komt voor de zangers met Symphonica In Rosso. Nick & Simon staan in oktober 2011 vier keer in een bomvol GelreDome in Arnhem, met naast hun eigen band ook Guido’s Orchestra en gasten Acda & de Munnik (waarmee Nick en Simon, respectievelijk, eerder dat jaar nog ‘solo’hits scoren), 3JS en hun TVOH-protegée Pearl Jozefzoon. Ruim een maand later verschijnt de cd/dvd, die inmiddels dubbel platina is.

Eerder dit jaar pakken Nick en Simon hun rol als coaches weer op in The Voice Kids en de TROS zendt op zaterdagavond hun eigen programma Nick Tegen Simon uit, een muzikale strijd met verschillende gasten, gepresenteerd door Katja Römer-Schuurman. Maar het succes van de Volendammers houdt niet op bij hitlijsten en televisieshows. Drie jaar lang zijn ze de meest geboekte act van Nederland. Verder verschijnen ze in reclames van C1000 (‘Of naar Nick & Simon!’) en de NS. Ze hebben zelfs hun eigen strip in meidenblad Tina én een eigen schoolagenda.

Nu is Nederlands meest succesvolle duo begonnen aan het volgende hoofdstuk in hun jongensboek. In april verschijnt hun nieuwe single, Vrij. Het is de perfecte boodschap van de nieuwbakken Ambassadeurs van de Vrijheid, want zo mogen de Volendammers zich dit jaar noemen. In die hoedanigheid vliegen ze op 5 mei met een helikopter over ons land om maar liefst vier bevrijdingsfestivals aan te doen. Vrij is tevens een voorproefje van het nieuwe album, Sterker, dat op 21 september uitkomt.

Sterker is de aanleiding voor unieke nieuwe acties rond Nick & Simon. Zo geeft het duo op 19 september hun eerste concert in het jubilerende Koninklijk Theater Carré. Omdat het theater binnen een half uur is uitverkocht en de ruimte ontbreekt voor een extra voorstelling, komt er een creatieve oplossing. Om zoveel mogelijk fans mee te laten delen in hun nieuwste feest, wordt het concert live uitgezonden in zestien bioscoopzalen door heel Nederland. Tenslotte is er nog een speciale editie van de Nationale Entertainment Card. Met de aanschaf van de Nick & Simon Card krijgen fans recht op de limited edition van het nieuwe album én exclusieve content op de website.

Nu al een hoop reuring dus rond Sterker. De titel dekt de lading: Nick kondigde al aan dat het album wat steviger en nóg meer pop wordt dan zijn voorgangers. Het album zal veel mensen verbazen, verwacht het duo. Nog héél even geduld…

mei 2012 

Voor Boekingen: Volendam Music BV 0299-365451


http://www.nickensimon.nl « terug